Amerikanska bilar från 1950- och 1960-talet är något som Sverige har ett speciellt förhållande till, vilket inte helt undgått uppmärksamhet i USA. Situationen kan verka lite bakvänd, ungefär som USA:s förre utrikesminister Colin Powells väldokumenterade fascination för klassiska Volvo-bilar. Han har många gånger berättat om hur mycket han älskar Volvo, och spenderar mycket av sin fritid med att mecka med de många modeller han samlat på sig under åren. Detta är något som kanske kan verka lite konstigt sett från ett svenskt perspektiv – Volvo, är inte det en väldigt tråkig bil? Men är det egentligen så mycket annorlunda jämfört med den svenska fascinationen för amerikanska bilar? Allting blir ju lite mer spännande och exklusivt om det kommer från ett exotiskt land långt borta, och med isbjörnar på gatorna, evig vinter, och gratis sjukvård så är Sverige definitivt exotiskt från ett amerikanskt perspektiv.

Raggare är ett fenomen som man som svensk knappast kan undgå, och mycket av den rapportering om 50- och 60-talsbilar som förekommer i USA fokuseras på just denna subkultur. Även om det visst finns en del 50-talsnostalgi i USA, så slår raggarfenomenet dem ändå med häpnad. Det är på sätt och vis som tiden stått stilla, och 50-talet lever kvar, vad gäller musik, mode och självklart bilar. Detta då trots att många av bilarna är från 60-talet och till och med 70-talet.

Detta har givetvis inneburit en stor export av amerikanska bilar till Sverige genom åren, en export som hjälptes av att priserna var låga. Även om dessa klassiska bilar ser mycket vackra ut, så drar de också mycket bensin, vilket ledde till att efterfrågan på dem i hemlandet sjönk i takt med att mer bensinsnåla bilar dök upp på marknaden. Enligt flera uppgifter finns det fler funktionsdugliga amerikanska 1950-talsbilar i Sverige än i USA, vilket med tanke på folkmängden måste sägas vara sensationellt. Det amerikanska 1950-talet lever, men bara i Sverige.

När det kommer till reparation och service av dessa bilar kan det vara lite knepigt att hitta en verkstad som har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att fixa större problem. Det finns en del verkstäder som är specialiserade på just amerikanare, men gäller det enklare stenskott m.m. så klarar även en vanlig Bilglascentral oftast att laga sådana skador.