© Copyright Porsche

Den stora sport- och lyxbilstillverkaren Porsche har nu avslöjat att deras första modell var en elbil. Bilen, som byggts och designats av företagets grundare,  står nu på ett museum i Stuttgart-Zuffenhausen i Tyskland.

Ferdinand Porsche's första design, under namnet "Egger-Lohner electric vehicle C.2 Phaeton model", även kallad  "P1", hittades nyligen undanstoppad i ett garage i Österrike där den har stått sen 1902.

Det här var 29 år innan bilföretaget Porsche först kom till. Den blev designad då Ferdinand Porsche arbetade för den dåvarande biltillverkaren Jacob Lohner. På en resa i USA blev han tillfrågad av Ludwig Lohner, firmans ägare, att designa ett eldrivet fordon. Detta eftersom Ludwig var övertygad om att hästen och vagnen var på väg att försvinna som transportmedel.

Därigenom byggde Ferdinand Porsche en bil med en egendesignad oktagonal elmotor, vilken var monterad på tvären mellan framhjulen och de styrande bakhjulen. Den högst kompakta motorn var utrustad med skyddande stötdämpare, och vägde enbart knappa 130 kilo. Under rätt förhållanden kunde bilen nå upp till en hastighet på 35 km/h. Hastigheten kunde styras via en kontroller med en 12-varvsregulator som erbjöd 6 växlar som drev fordonet frammåt, två som drev den bakåt och fyra bromsväxlar. För drivmedel var bilen också utrustad med två stycken 500 kilos "Tudor" batterier, som tillät bilen att köra en sträcka på närmare 80 kilometer, eller en verksam tid på tre till sex timmar.

Han såg även till att sätta sitt namn på detta fordon på ett ganska ovanligt sätt; han ristade in "P1" – en förkortning på Porsche nummer 1, på alla nyckelkomponenter i designen. Och det var så den fick sitt inofficiella smeknamn.

Denna konceptbil visades första gången i Wien den 26:e Juni 1898. Den var däremot inte redo för någon storskalig produktion, och konceptet kastades snart bort till förmån för andra modeller. Men den fick sin dag i solen innan detta hände.

På den internationella bilmässan i September 1899 i Berlin höll de en tävling där 19 olika elektriska bilmodeller skulle färdas över en sträcka på 40 kilometer – från Berlin till Zehlendorf och tillbaka. Mer än hälften av deltagarna kunde inte slutföra sträckan på grund av tekniska problem, men P1:an körde över mållinjen 18 minuter innan bilen som kom efter. P1:an lyckades även bäst i effektivitetstestet, då den klarade hela sträckan med den lägsta energianvändningen.

Ett högst fascinerande fordon, och en viktig punkt i bilens historia. Det är svårt att låta bli att tänka sig hur dagens transport skulle se ut om den elektriska bilens utveckling började redan här. Man får också säga att det är tur att den finns bevarad i så gott skick. Den hade ju lika gärna kunnat hamna här.

För mer information om Ferdinand Porsche och denna fantastiska bil går det att läsa Porsches officiella pressmeddelande här: The First Porsche in the World - the Return of the "P1"

BBC's artikel om bilen har även några mycket vackra bilder, och finns tillgänglig här: First Porsche revealed to be an electric car from 1898